# FRANCESCO TOTTI!

Totti, Totti brukade jag alltid höra de små barnen skrika efter att de gjort mål utanför mitt hus.

Min morfar hade hängt upp hans bild i vardagsrummet och jag hade korkat nog aldrig sett honom spela trots att hans namn hade förföljt mig alla dessa år.

När EM sedan startade fortsatte hans namn att eka i mitt huvud. Totti, Totti hörde jag denna gång ALLA säga efter hans mål mot Belgien för tio år sedan. Italien hade vunnit med 2-0 och Sverige stod näst på tur. Rivaliteten var enorm och trots att jag älskade Henke Larsson som skulle frälsa Sverige med sitt långa och tjocka dreadshår var jag mycket säker på att Italien skulle vinna.



På den tiden hade min pappa en liten livsmedelsaffär som jag brukade hänga i och eftersom modern min var hemma med mina kusiner tvingade jag pappa att hänga upp en tv i affären så vi inte skulle missa matchen som alla pratade om.

Det vi inte hade räknat med var att affären skulle bli smockfull så ni kan ju själva räkna ut hur arg jag blev varenda gång någon kund kom in. Di Baggio tog ledningen och Larsson var mannen som kvitterade så det var ingen tvekan om att spänningen var riktigt stor. Trots att matchen snart var slut verkade kunderna aldrig ta slut..

Men plötsligt hände något otippat, något magiskt, något sjukt..

Nummer 10 skjuter Italien till seger i slutminuterna och kunderna som hade gått mig på nerverna tog äntligen slut så jag kunde pusta ut!

Den svenska besvikelsen var stor.

Medians reaktion var hysterisk..

.. Och värre blev det när Sverige sorgligt nog hamnade sist i gruppen när Italien gick vidare till kvartsfinal där Rumänien stod och väntade. Totti gjorde sitt andra mål i mästerskapet och det tredje kom via straff mot Holland i semifinal men nu var det Frankrike som väntade på Italien i den omtalade finalen. Tyvärr var det inget guld som stod på menyn utan Trezeguet var mannen som spräckte den italienska drömmen.

Jag minns tårarna, jag minns bedrövelsen och jag minns mycket väl nummer 20 som redan då var på väg att bli kolossal.

Men vad hände innan dess?


Hur såg det ut för Bimbo d’Oro innan han blev känd?



Hans chärlek till fotbollen började väldigt tidigt och han var enbart 9 månader när han sparkade sin första boll. Trots att han brukade spela inomhus tog han aldrig sönder någonting och sov alltid med bollen då han vägrade att släppa den berättar hans moder med ett stort leende på läpparna.

Hans fader berättar att han aldrig var intresserad utav barnprogram utan älskade att få spela fotboll med de stora grabbarna. Den blonda smala pojken som brukade spela fotboll på stranden tillsammans med familjen sin var enbart sju år gammal när han började spela för Fortitudo och Smit Trastevere stod näst på tur. Redan då var det ett faktum att han var mycket bättre än alla andra pojkar i laget eftersom hans taktik inte var någon annan lik och hans dribblingar var en gåva från himlen.

Passionen som växte mer och mer för varje dag som gick lönade sig till slut när han enbart 13 år gammal upptäcks av en romascout som var mycket säker på att han skulle bli en lovande stjärna. Giuseppe Giannini var den stora idolen och Olimpico brukade han tillsammans med sin broder Riccardo besöka. När han sedan blev 14 år gammal fick han äran att träffa den legendariske Roma- presidente Dino Viola som gick bort innan han fick åskåda hans debut i A-laget.

Roma vann då enkelt över Bresica med 2-0 men det var inte förens ett år efter debutmatchen som hans efterlängtade mål kom. Han kvitterade då mot Foggia tjugotre dagar innan sin födelsedag och lyckades näta in ytterligare tre mål den säsongen. Hans moder hade fått ett erbjudande från Milan innan hans karrär blomstrade ut men det var ingen nyhet om att hon inte ville lämna den eviga staden.

Det var bara en tidsfråga innan lilla Totti skulle se till att hans namn var någonting att minnas. Det var bara en tidsfråga innan lilla Totti skulle se till att lysa klarare än alla stjärnor på himlen och eftersom en ny historia var på väg att skrivas..

Är han idag, efter flera destinationer en..

Gud.

En hyllad Gud världen över.

34 år gammal och är den vackraste symbolen för Roma.

Den viktigaste symbolen för Roma.

Han är dyrkad utav Maradona och har blivit utsett till världens bästa spelare av legendariska Pelé men har även visat att hjärta är mycket viktigare än pengar som många andra klubbar tyvärr inte hållt med.







Trots att han tackat nej till flera erbjudanden från storklubbar som trånat efter honom är han fortfarande spelaren som alla drömmer om. Italienaren som för fyra år sedan slog den avgörande straffen som tog Italien vidare mot Australien i slutminuterna fick honom sedan att lyfta den efterlängtade VM-bucklan som många andra spelare avundade i finalen mot Frankrike.

Totti som hade gift sig med den vackra modellen Ilary Blasi året innan han lagt till VM-guldet på meritlistan har tillsammans två barn. Om Cristian och Chanel får nya syskon när deras pappa lagt fotbollsskorna på hyllan återstår fortfarande att se men det är trots allt fem barn vår er pupone vill ha.

På senaste tid har åldern varit det största samtalsämnet och med tanke på att hans skador brukar spöka lite då och då är det många som oroar sig om slutet är nära..

Scudetton som han tillsammans med Batistuta och Montella fick lyfta upp mot himlen för tio år sedan är fortfarande en stor dröm för alla rödgula spelare och åskådare men om vår kära Francesco vinner den igen är fortfarande oklart då säsongen visat det motsatta. Ranieri som kom som en räddande ängel den förra säsongen är inte längre den mannen som vi allihop såg upp till för ett år sedan.

Kriserna i laget har inte enbart gjort att spelarna fått ett starkare band till varandra utan har även fått dem att inse att det inte alltid kommer solsken efter regn då de italienska domarna fortfarande är ett stort grått moln av ännu mer regn.



Vi kan tillsammans sitta och rabbla upp alla minnen men även alla priser för att göra inlägget vackrare än någonsin men inte kommer det se till att säsongen kommer att bli ännu bättre. Oturen har fortfarande inte vänt och sorgen, den finns fortfarande kvar men om ni tror att detta är slutet så får ni tänka till igen.

Ingenting är slut än.
Inte Roma.
Inte Totti.

Åldern är bara en siffra.

Han är fortfarande den blonda lilla pojken som trixar bollen som ingen annan.

Han är fortfarande den blonda smala pojken som hela världen beundrar.

Han är fortfarande fotbollsspelaren som alla vill efterlikna.

Ingenting är slut än.

Han kommer igen.
Hela Roma kommer igen.

Det är bara att vänta och se.
Vänta på bättre tider.
Vänta på finare tider.

För detta är inte slutet. Det finns inget slut.

Maya människorna försöker bara skrämma skiten ur oss.




Numero dieci. Bimbo d’Oro.. Er pupone.. Il nostro capitano, il simbole della Roma ..

Det är dig vi älskar.
Det är dig vi dyrkar!


C'è solo un Capitano

- sempre e comunque!

Kommentarer
Postat av: Anders

hahahaha sötis! detta var nog det längsta blogginlägget jag sett NÅNGÅNG på nån sportblogg :) haha



Totti är en av dom bästa spelarna i världen! jämte Raul så jag håller med dig.



det finns faktiskt ett slut, nånting som vi alla delar och som miljoner människor innan oss har delat, när vi en dag dör, när båda du och jag säger hejdå till detta livet, då är det slut.

men om det finns ett afterlife så hade jag gärna viljat spela fotboll med Totti "up there" hehe



men fram tillsdess är Totti en hjälte ;)



un'emozione per sempre =FRANCESCO TOTTI

2010-10-27 @ 17:35:04
Postat av: Malin - Q r i s t a a l l

Nice blogg! Kul med en tjej som visar sitt intresse för sport och inte bara killar :D

2010-10-27 @ 17:54:51
URL: http://qristaall.blogg.se/
Postat av: Christian

Hej på dig!!!

Häftig bild där när han springer i ösregn....sådana bilder kan man aldrig få för många av.



Jag har kanske gjort det förut, men jag gör det igen. Ger dig en stor eloge för hur duktig du är, som kan så mycket om fotboll med mer, jag är verkligen imponerad.



Ha det bra!!

2010-10-27 @ 18:30:20
URL: http://www.dunderbar.com
Postat av: Anonym

2010-10-27 @ 19:41:18
Postat av: Kabab

Kan inte förstå att jag läste allt detta :O men väldigt fint skrivet och djupt!

2010-10-27 @ 19:47:03
URL: http://kababmannen.blogg.se/
Postat av: Sandra

Du skriver verkligen kanonbra! Kul med en sån spelare som man verkligen älskar.

2010-10-27 @ 20:32:17
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: Chelsea bloggen

Vilket fint inlägg! :)

Postat av: Osito

Cristiano host host vem..? Jag säger bara en sak, Francesco Totti!

2010-10-28 @ 03:55:37
Postat av: Cissi

Jaaaaaaaa ;D hihi

Du, jag läser inte alltid igenom dina inlägg för att vara ärlig, jag skummar mest igenom dem, jag är inte så inne i fotboll (även fast min kille försöker övertala mig) Men jag undrar iaf.. kommer du från Italien?? ;D

Io studio Italiano due semestre.. haha ;D



La vita e bella :P

2010-10-28 @ 10:16:35
URL: http://cotac.blogg.se/
Postat av: Robin

Vilken klockren blogg! älskar fotboll ^^ och ja Ilary Blasi är otroligt vacker. Du får ha en bra dag!

2010-10-28 @ 10:42:26
URL: http://gamingground.blogg.se/
Postat av: JS Projects

Hej;) Fin blogg:) Hoppas du har haft en bra dag!

2010-10-28 @ 14:41:47
URL: http://jsprojects.blogg.se/
Postat av: Kurdisk muslimsk tjej här som tror på världsfred och mångfald <3

WoW Så mycket fotboll haha. I min familj e det killarna som gillar fotboll <3 Jag gillar mest filmer men jag har inget emot fotboll jag bara tittar nästan aldrig men fotbollskillarna e söta måste jag erkänna t.ex ronaldo och zlatan<3 Fast många länder e ju grymma hör brorsan ofta skryta om sina favoriter lol <3 aja kramsisar ti dig ;D

2010-10-28 @ 15:28:38
URL: http://kurdishgirlpeaceandlove.blogg.se/
Postat av: SARA

Är inte så insatt i fotboll men jag såg allt den där gången när Totti spottade en annan spelare! :P

2010-10-28 @ 18:24:57
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: Alavi

Härlig Artikel! Grande Totti ..

2010-10-28 @ 18:47:06
Postat av: Anonym

Älskar låten som börjar spelas när man kollar din blogg. Den första :) Underbart fin!

2010-10-28 @ 20:28:03
URL: http://dduvetangeelah.blogg.se/
Postat av: DG

Hallå där!

Härlig hyllning till Totti, killen är värd all beröm men tyvärr så har skadorna förstört mycket för honom speciellt de senaste säsongerna.



Hoppas allt är bra med dig annars då?

2010-10-28 @ 21:31:25
URL: http://dergham.blogg.se/
Postat av: DAJE ROMA ;

- FAN VAD NI ÄR UNDERBARA! Era ord får mig att vilja blogga ännu mer! Tack så hemskt mycket för alla söta kommentarer -NI ÄR SÅ JÄVLA SNÄLLA! Tack, tack, tack ni fick mig verkligen att le! FORZA ROMA!

2010-10-28 @ 23:43:30
Postat av: Jennie

Japp en uppsats om totti.. men jag förstår varför.. det va så häftigt att se han spela. Han är ju kungen av rom... när han satte straffen när jag va där och man kände hela curva syd lyfta han till guda status typ..

Avanti roma!

2010-10-29 @ 00:21:06
URL: http://boobee.blogg.se/
Postat av: Sanna

Wow vilken häftig blogg! Älskar musiken, har själv suttit på en läktare i Italien och sjungit den! Jättefin och välarbetad blogg, kul med en sån annorlunda blogg! :)

2010-10-29 @ 09:56:10
URL: http://madeofthis.blogg.se/
Postat av: jos

vilket intressant inlägg :) Du är verkligen den mest fotbollsintresserade jag vet om..tror jag ;) keep doing your thing girl!

2010-10-29 @ 10:11:25
URL: http://josselita.blogg.se/
Postat av: Evelina

Oj, det längsta inlägget ;p

2010-10-29 @ 10:34:51
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: M

Vilken fin artikel din blogg är grym forza totti

2010-10-29 @ 12:46:45
Postat av: Ylber

När jag var liten lekte jag oftast Totti när vi spelade fotboll, mest för att han var så grym på att filma och chippa haha så sjukt!

2010-10-29 @ 13:04:31
URL: http://ylber.blogg.se/
Postat av: DAJE ROMA ;

- haha verkar som om alla lekte totti när de var små.. jag minns till och med att jag köpte ett pannband från team sportia så att jag skulle likna honom mest, hahaha!

2010-10-29 @ 13:08:07
Postat av: Anders

du förtjänar all berömm sötis. :)



det var en jättefin artikel.



ha en bra fredag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



puss puss

2010-10-29 @ 14:12:38
Postat av: Vaha

Fin hyllning! Jag måste ändå fråga. Varför läser jag inget om spottloskor, Balotelli och nerknuffade fystränare? :D Annars, fin text!

2010-10-30 @ 09:06:22
URL: http://vaha.blogg.se/
Postat av: Anonym

fin hyllning men tyvärr är spottis tid över

2010-10-31 @ 19:06:37
Postat av: DAJE ROMA ;

- TOTTIS TID ÄR INTE ÖVER, PUNKT SLUT.

2010-10-31 @ 19:22:56
Postat av: allsports

Peccato per il comportamento che ha avuto in campo... adesso un derby senza Totti.



http://allsports.blog.tiscali.it

2010-10-31 @ 20:25:49
URL: http://allsports.blog.tiscali.it
Postat av: R E B E C C A

Annorlunda men bra blogg!!!

2010-11-01 @ 14:04:35
URL: http://beccabloss.blogg.se/

Kommentera gärna:

Men ingen reklam tack!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback