# GABRIEL OMAR BATISTUTA!


Efter en lång varm dusch tog jag mig äntligen tiden att kolla på Gabriel Batistutas senaste dokumentärfilm och som den fotbollsnörd jag är kunde jag inte låta bli att fälla några tårar när jag såg honom sittandes i sin nya korta frisyr framför en himmelsblå pool. Min chärlek till denna spelare har sorgligt nog inte uppmärksamats i denna blogg men ni som följt mig tidigare vet hur mycket denna fotbollsspelare betyder för mig.

Allting började egentligen när jag satt med mina klasskamrater och kollade på Fotbolls-VM '98. Jag hade fått syn på en av världens skickligaste fotbollsspelare men jag kunde aldrig minnas hans namn. Jag brukade alltid prata om honom med min vän och när han frågade vad denna fotbollsspelare hette skämdes jag rejält. Det komiska var inte att han frågade mig efter hans namn varenda gång vi pratade om honom utan att jag skämdes lika mycket varenda gång. Men en dag fick jag syn på en bild på "B:et". Kolla! sa jag till min vän som fick mig att bli röd som en tomat varenda gång vi pratade om min favoritfotbollsspelare. Men då skrattade han. Varför skrattar du? Han börjar inte på "B"! Han heter Hernan Crespo. Jag skämdes. Igen. Men mitt hjärta log. Det log för att jag äntligen fått reda på fotbollsspelarens namn.

Lycklig som jag då var sprang jag ner till stadsbiblioteket tillsammans med min vän och sökte på "Hernan Crespo". Det kom många träffar. Men det var inte han. Det var inte han jag hade fallit för utan jag fortsatte att bläddra och bläddra. Var är han? Det är inte han. Han heter inte Hernan Crespo! När jag sedan var på väg att ge upp fick jag syn på en bild på "B:et"! Efter många suckar, klickar och mycket reklam kom jag äntligen fram tills hans namn. Gabriel Omar Batistuta stod det på skärmen!

Jag blev så himla glad att jag skrev ut minst 20 bilder. Jag klippte ut dem allihop och gjorde en jättestor tavla som jag sedan hängde upp i mitt rum. Den fick hänga ovanför min säng och den fick mig att le varenda gång jag skulle lägga mig och varenda gång jag skulle stiga upp. Namnet skrev jag givetvis på min handled så att jag aldrig någonsin skulle glömma det, så att jag aldrig någonsin skulle blanda ihop honom med en medioker spelare som Hernan Crespo.

På den tiden hade jag en engelsk lärare som avskydde Argentina och Batistuta. Vi brukade alltid tjafsa om vilken fotbollsnation som var bäst. Diskussionerna kunde hålla på i evigheter men engelsmannen tog komedin till nya höjder när han delade ut prov till mig. Proven innehöll alltid en tilläggsfråga där jag skulle svara varför "England var bättre än Argentina" och trots minuspoängen han sa att jag skulle få fick jag dem aldrig.

Argentinaren som lämnade de lila färgerna två år efter VM '98 välkomnades stort i AS Roma och stunden som jag länge hade väntat på var äntligen här. Trots att jag aldrig någonsin hyllat eller kollat på Fiorentina var det en fröjd för ögonen att se honom sänka sin gamla klubb i sina nya färger för att sedan vinna scudetton med världens finaste klubb.    

Roma vann första matchen jag kollade på och de lyckades även vinna Italiens finaste trofé första säsongen jag upptäckte dem så det var ingen tvekan om att jag skulle vara romanista till den dagen jag dör.

Anfallaren som Maradona en gång i tiden sa var den bästa i världshistorien är idag 41 år gammal och trots att saknaden till Gabriel Omar Batistuta är oerhört stor så saknar han inte världens finaste sport utan han har bosatt sig i sin hemstad Reconquista där han helst spenderar sin tid med familjen. Efter att han lagt fotbollsskorna på hyllan 2005 då han kunde skratta sig lycklig efter att ha slagit rekord i klubben Al Arabi Qatar med sina 25 mål på 18 matcher var det ingen tvekan om att en flytt skulle ske härnäst. Australien stod näst på tur och hästpolo var hans nya sysselsättning men under tiden i västra Australien, Perth för att vara helt korrekt, köpte han ett hus i Florens och byggde ett hus i sin hemstad i Argentina där han flyttade tillbaks.

Med ett nytt liv och en ny framtid var det hans fyra söner han nu skulle satsa på. Irina som han hade gift sig med i början av 90-talet visste inte om hennes söner skulle gå i pappas fotspår men den äldsta sonen har redan gjort sig känd som skådespelare (han är enbart 19 år gammal!).

Batigol som tog ut sin tränarlicens för några år sedan har som de flesta vet kopplats ihop med många klubbar den senaste tiden men han har berättat i en argentinsk intervju att han inte känner sig redo för den positionen. Detta betyder alltså att alla rykten som säger att fotbollslegenden skulle ha tackat ja till det argentinska fotbollsförbundet om han fått en förfrågan är bara rykten. Visst hade det varit underbart att se honom föra sin nation till nya triumfer som han sorgligt nog aldrig fick chansen att smaka på men det verkar som om vi får vänta lite till.

Jag kan dock slå vad om att jag inte är den enda som tänker på VM 2002 när jag tänker på det argentinska landslaget för blickar vi tillbaks till Japan är det inte enbart tårar vi möts utav utan dödens grupp kunde ha förblitt dödens grupp om Anders Svensson inte givit Sverige ledningen. Gabriel Omar Batistuta som spelade sitt sista VM har länge varit underskattad men frågar vi den gamla generationen så svarar de allihop likadant. Det finns inte någon som Batistuta och det kommer heller aldrig finnas.

Frågar ni mig så är det lika bra. För ingen får ta hans plats. Ingen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

intressant anekdot. alltid kul att höra bakgrundsberättelsen om varför person börjar hålla på vissa lag som inte är lokala. Hur är dokumentären från en neutral synpunkt? :) något att rekommendera?

2010-10-11 @ 16:06:53
URL: http://donsueco.blogg.se/
Postat av: Anders

du har skrivarglöd även idag ;) detta va en lång tråd.



det första ja tänkte på va, "så går hon och tar en varm dusch utan och höra med mig först om jag ville följa med, jag kanske hade haft slut på varmvatten hemma, det vet ju inte hon" hehehehe :P nu va ja lite rolig faktiskt.



Batigol är kung ja, det finns inte många som slår han. enda som varit i klass med batigol enligt mig är van basten när han spelade i Milan.



Van basten gjorde mål på allt.



kolla här tex



http://www.youtube.com/watch?v=KVzRTQXu5EI



2010-10-11 @ 16:23:52
Postat av: C'A

grym blogg tjejen! ;D

2010-10-11 @ 17:16:09
URL: http://stylebyasi.blogg.se/
Postat av: Evelina

ÅH VA ROLIGT med en tjej som bloggar om fotboll! Hit kommer jag klicka mig oftare!!:D

2010-10-11 @ 17:20:05
URL: http://evelinanathalie.blogg.se/
Postat av: Christian

Du och jag får ta över mediavärlden....

Inte undra på att det finns folk som fortfarande tror på tomten, även om de är över 30 år gamla.

Media skapar ju en liten ram som folk lever i, det är inte många som tänker själva på att de ska forska vidare i saker..

Då får ju du och jag styra över deras tankar istället....

ler



Batistuta minns jag,...han var väldigt stor för ca 20 år sedan....



Minns när jag och min pappa satt på ett fik i Italien, såg på fotbollsmatch där.....wow, vad härligt det var.stämningen...plus att det var ett gäng gubbar som hela tiden nämnde Batistutas namn....



Ha det bra!!

2010-10-11 @ 18:34:09
URL: http://www.dunderbar.com
Postat av: Daniel

Sexig han e!

2010-10-11 @ 20:00:18
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: alma

hej, skitcool blogg! :D

2010-10-11 @ 21:06:29
URL: http://jarnung.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hade du varit min elev hade du fått MVG.

2010-10-11 @ 21:57:58
Postat av: Anonym

Måste fråga vem älskar du mest? Batistuta lr Totti?

2010-10-11 @ 22:08:12
Postat av: DAJE ROMA ;

- Batistuta gjorde mål på allt han med, glöm inte bort det! Dokumentären rekommenderar jag starkt till ALLA som läser bloggen och självklart till alla andra fotbollsfans. Självklart ÄLSKAR jag Totti mer. Att du ens kan fråga denna fråga är ju rent ut sagt patetiskt!

2010-10-12 @ 14:23:28
Postat av: S

Dessa texter är varför jag följer din blogg. Helt otroligt bra skriver du! Det är verkligen inspiration på högsta nivå.

2010-10-12 @ 20:10:05
Postat av: Linus

Det är för såna här texter jag besöker din blogg. Vet du om att jag avgudar dig?

2010-10-13 @ 17:04:24
Postat av: DAJE ROMA ;

- awh ni är så jävla gulliga, det är jag som avgudar er för era fina ord och inte tvärtom! puss på er!

2010-10-13 @ 17:08:32
Postat av: Ida

Bra blogg!

2010-10-17 @ 20:15:44
URL: http://idaaxxelssons.blogg.se/
Postat av: Anonym

skriv om totti också

2010-10-18 @ 16:43:54

Kommentera gärna:

Men ingen reklam tack!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback