Vad händer Europa?!

För första gången sedan säsongen 2002/2003 ligger örnen före vargen i Serie A och eftersom Reja är mest känd för att coacha de mindre lagen så är det han åstadkommit väldigt häpnadsväckande. Vem kunde ana att Lazio som slutade på 12:e plats den förra säsongen skulle vara etta i tabellen efter sex omgångar? Frågorna är många och svaren är olika beroende på vem du frågar givetvis.

För några veckor sedan var det faktiskt en man som fick nästan lika mycket uppmärksamhet och självklart är det Zlatan jag talar om. Han höjde inte enbart tittarsiffrorna utan han fick även varenda milanista att börja sukta efter scudetton som de inte vunnit på sex år. Den rödsvarta gruppen som kom tio poäng bakom Roma den förra säsongen har dock inte lyckats imponera så stort som många påstod att de skulle göra utan nykomlingarna Cesena som spelade oavgjort mot Roma i den första omgången skakade om Allegris trupp rejält på Stadio Dino Manuzzi.

Det snackas mycket om att den italienska fotbollen vaknat till liv och många påstår att Serie A blivit den bästa serien någonsin men hur kommer det sig att "the underdogs" tagit världen med storm? Vrider vi tillbaks tiden och blickar på vad som inträffade under Fotbolls-VM i Sydafrika så börjar klockan ticka. Men då var det ju trots allt en bläckfisk som var det heta samtalsämnet om vi inte räknar med de imbecilla domarna, tabbarna, jabulanin, vuvuzelorna, Uruguay och spanjorerna som kammade hem sitt första VM-guld någonsin.

Messi som skulle vinna skytteligan lyckades inte göra ett enda mål och Argentina som ingen trodde på tog sig ända till kvartsfinal men förlorade sorgligt nog mot tyskarna. Holland som redan spelat två VM-finaler tidigare hade mycket tyngd på axlarna och vann överraskande nog sitt tredje silver och är ett bra exempel på att "even the best falls down".

Men det var inte det jag skulle tala om, det var inte det jag skulle skriva om utan det var faktiskt en nation som imponerade mig. Det var en nation som stod ut. Nordkorea som åkte på storstryk mot Portugal och Svennis Elfenbenskusten spelade sin bästa match någonsin mot Brasilien. Jong Tae-Sae som grät som ett litet barn innan matchen började förlorade tillsammans med sina lagkamrater men kunde ändå gå med huvudet högt efter förlusten som kunde ha slutat oavgjort.

Tittar vi på ligorna ute i Europa så är det bara Premier League som är sig likt. Chelsea som vann över Arsenal med 2-0 i helgen ligger fortfarande etta i tabellen med fem poäng mer än Manchester United och fortsätter vi att titta lite längre ner i europakartan är det varken Barcelona eller Real Madrid som toppar listan utan det gör faktiskt Valencia med sina 16 poäng. Fortsätter vi att undersöka de europeiska ligorna fortsätter även chocken.

Bayern München som kom ända till Champions League final och vann förra säsongens Bundesliga har bara 4 poäng mer än Raúls Schalke 04 som ligger nästsist i tabellen och som ni själva har räknat ut så är det ingen naturkatastrof som pryder tidningarnas omslag utan det gör de nya fotbollskatastroferna som ingen hoppats på.

Kollar vi på fransoserna så ser vi att de lider minst lika mycket som sina grannländer för Rennais som inte vunnit den franska ligan på flera långa år ligger just nu före lag som PSG, Bordeaux eller Lyon. Eller varför krångla till det?! De leder faktiskt den franska ligan just nu och är det bara jag som höjer det ena ögonbrynet?!

Tänkte väl! Klubbfotboll i all ära men för första gången i hela mitt liv välkomnar jag landslagsuppehållet med öppna armar. Tack. Tack för att ni pausar mitt liv, tack för att ni är ljuset i tunneln just nu! Tack så hemskt mycket tack! Det ska bli så hemskt kul att få se Borriello i Prandellis trupp på fredag! Tack, tack! SEMPRE FORZA ROMA!

Kommentarer
Postat av: Martin

Bästa inlägget du skrivit.

2010-10-06 @ 23:20:31
Postat av: Anders

J0



Valencia toppar men ligan har ju bara börjat typ.



det är lite för tidigt att säga hur det går :)



vi får vänta tills november typ, då blir det intressant :)

2010-10-07 @ 08:03:19
Postat av: Marcus Å

Hur känns det med Roma i år då?

2010-10-07 @ 08:05:58
URL: http://slipsens.se
Postat av: Sandra

Följer inte italiensk fotboll så nära men har varit tvungen att vara uppdaterad nu när en av mina killkompisar inte kan sluta tjata om sitt lazio haha.

2010-10-07 @ 10:20:29
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: Vaha

Neeeej, jävla landslagsuppehåll. Fyfan vad jag hatar det!

2010-10-07 @ 14:49:40
URL: http://vaha.blogg.se/
Postat av: Emil

Om du inte följer Jesper Hussfelts blogg så beordrar jag dig att göra det nu! Har kopierat hans senaste inlägg på min blogg. Tårarna är nära..

2010-10-07 @ 16:27:01
URL: http://cucchiaio.blogg.se/
Postat av: niklas

fotboll är it min grej men nice blogg iafl, händer idag? :D

2010-10-07 @ 17:28:47
URL: http://niklasmedn.blogg.se/
Postat av: Anonym

Håller med Martin. Jag hittade din underbara blogg via Hussfelt och jag älskar den. Sluta aldrig blogga.

2010-10-07 @ 18:44:20
Postat av: Mia Olsen - ätstörd {& påväg ur det}

håller med niklas, fotboll e heller inte riktigt min grej. men du gjorde det faktiskt jäkligt intressant att läsa!

Grym blogg!

allt bra oxå ?

2010-10-07 @ 19:57:22
URL: http://marslammet.blogg.se/
Postat av: Kris

Forza Lazio!!!

2010-10-07 @ 23:38:24
URL: http://biancoblusvedese.blogg.se/
Postat av: Anonym

Förmodligen har du gett upp men måste bara visa gårdagens frukt :) http://donsueco.blogg.se/images/2010/sniperchamp1_111145493.jpg

2010-10-08 @ 14:18:36
URL: http://donsueco.blogg.se/
Postat av: Mikael

Jag håller med Anders. Det har precis börjat och allting kan hända. La Roma började dåligt förra året också men jag tror inte dom vinner scuddetton som du har sagt. Jag tror på Lazio för dom förtjänar det mest tycker jag. Vinner inte dom vinner Milan.

2010-10-08 @ 14:56:18
Postat av: Dinel

Det kommer bli en grym säsong med tanke på att det kommer bli en intressant fight om lo scudetto. Det kommer bli svårt för Lazio att hålla sig etta i tabellen men Roma måste börja vinna matcher. Forza Milan :D

2010-10-08 @ 15:35:36
Postat av: Anonym

Förresten, hur går det med Italien? När är nästa match?

2010-10-08 @ 15:38:31
Postat av: DAJE ROMA ;

- ITALIEN SPELAR IKVÄLL 20:45 MOT NORDIRLAND!

2010-10-08 @ 16:13:54
Postat av: lasmita<3

e du italienare ??

I så fall vad tycker du om Jersey shore ?

har alltid undrat vad italienare tycke om det ? :)

2010-10-08 @ 20:05:06
URL: http://sisterstodeath.blogg.se/
Postat av: DAJE ROMA

- HAHA nej, nej jag är inte italienare!

2010-10-08 @ 20:07:54

Kommentera gärna:

Men ingen reklam tack!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback